Ugnspannkaka och stekt fläsk

Riktigt klassisk husmanskost, men ack så god!
Vill man komma på god fot med min sambo så funkar pannkakor, plättar eller ugnspannkaka/fläskpannkaka i alla lägen! Denna gången valde jag att inte ha bacon i smeten som jag brukar, utan steka saltat flsäk sidan om istället, mycket godare tyckte vi båda!




Ugnspannkaka   ca 4 portioner (vi äter dock en sån form själv!)

1 msk smör
3 ägg
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en form 30x40 cm med smöret.
Vispa sönder äggen lätt. Tillsätt hälften av mjölken, och hela mängden mjöl och salt.
Vispa till en slät smet, fyll på med resten av mjölken.
Häll smeten i långpannan.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter, eller tills den är fint gyllenbrun och smeten är helt stel.
Under tiden pannkakan står i ugnen kan du förbereda fläsket.
Jag älskar när det är salt, så jag saltat fläskskivorna ganska mycket, sen steker jag dom knapriga.

  
 


För många år sen när min bror gjorde sin första tatuering, så sa han vid nåt tillfälle att tatuera sej, det kändes som att steka fläsk utan tröja, och jag kan inte annat än att hålla med! :)
Jag äter alltid med lingon till, med sambon äter utan. Smaklig måltid!

Tesse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0