Elefantbröd

När jag bläddrade igenom min nya bok Rutiga Bakboken, så fatsnade jag direkt för ett bröd, det bara måste jag baka! Alla som känner mej vet att jag fullkomligt älskar elefanter (och döskallar förvisso), så därför var det en stor självklarhet att jag skulle provbaka detta!
I boken heter detta brödet Dekorerat matbröd.



Elefantbröd     1-2 bröd

50 g jäst
100 g margarin eller smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
ca 1,4 liter extra proteinrikt bakvetemjöl (jag tog dock vanligt vetemjöl)
1 ägg
vallmo- och sesamfrön

Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet. Tillsätt mjölken och låt degspadet bli fingervarmt, 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör om tills den löst upp sej. Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig tills den släpper degbunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken i ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig. Baka ut (förklaring på hur jag gjorde kommer längre ner) Pensla med ägg och garnera med vallmo- och/eller sesamfrön.
Grädda längst ner i ugnen i ca 45 minuter. Låt brödet kallna under bakduk.

Hur man gör en elefant

Beräkna halva satsen deg till en elefant. Dela degen i 3 delar. Rulla två av degbitarna till lika långa längder, 50-60 cm. Låt dom smalna av i ändarna. Sno mitten av längderna om varandra. Låt 10-15 cm i varje ände bli ben. Forma den återstående degbiten till svans, och huvud med snabel, och lägg samman dom med kroppen. Klipp öra, mun och fötter. Pensla, och garnera.

Jag råkade läsa lite fel, så min elefant fick jäsa två gånger. Den blev vääääldigt stor, och väääldigt tjock efter jäsning nummer två, men det gjorde nog inget, den såg lite väl klen och mager ut innan :)

 
Liiiten tunnis..
 
.. blir stooor tjockis!

Tesse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0