Mammas gräddbullar

När jag var liten gjorde mamma ibland gräddbullar, så förbaskat goda var dom!
När min bror skulle komma på besök i helgen så var jag tvungen att prova receptet själv. Det verkade som att han uppskattade mina gräddbullar, det såg i alla fall så ut på hans stora leende när han såg dom! :)



Mammas gräddbullar

4 1/2 dl socker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 msk gelantinpulver
1 1/2 dl kokande vatten

Garnering

3 1/2 dl kokos
4 tsk kakao

Gör såhär:

Blanda socker, florsocker, äggvita och kallt vatten i en vispskål.
Blanda ner gelantinpulvret i det kokande vattnet under omrörning.
Tillsätt denna blandning i skålen med de andra ingredienserna.
Vispa smeten i ca 30 minuter, till fast skum.
En stor fördel är såklart att ha någon form av assistent eller en elvisp med stativ.
Blanda ihop kokos och kakao.
Stö ut ca hälften av blandningen i botten på en form, ca 20x25 cm.
Bred ut den färdigvispade smeten i formen och strö på hälften av den kvarvarande kokosblandningen.
Ställ formen kallt för att stelna i cirka två timmar.
Skär med kniv längs med kanten på formen, och stjälp hela innhållet upp och ner.
Skär i rutor, och doppa snittytorna i den överblivna kokosblandningen.
Förvara kallt.
Går utmärkt att frysa, lägg då ett lager bakplåtspapper mellan lagerna!

 
   


Tesse

Kommentarer
Postat av: Karolin

Mmmmmm.... måste testa trots att jag VV:ar. Tur Oliver snart fyller år.... Tack för receptet... Förresten, krebinetterna var sketagoda... Mmmmm

2011-02-18 @ 10:45:00
Postat av: Nina

tusan oxå, ser gott ut men jag äter inte gelatin, så vad tusan skulle jag kunna använda istället? har du tips?

2011-05-24 @ 11:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0