Supergoda ostscones

Jag tyckte att vi förtjänade lite extra mysig söndagsfrukost idag, så jag passade på att slänga ihop scones.
Riktigt goda blev dom! Jag utgick från ett sconesrecept ur Rutiga Bakboken, men dels halverade jag receptet, och dels hade jag bara lite mjölk hemma, så jag fick ta turkisk yoghurt istället.
Det funkade lika bra!

Detta är mitt recept:



Ostscones

4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 1/2 tsk bakpulver
50 g margarin
1 dl mjölk
1 dl turkisk yoghurt
riven ost

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Skär margarinet i tärningar, och fördela i mjölblandningen.
Smula ihop degen lite, och tillsätt mjölk och yoghurt.
Arbeta ihop till en deg.
Baka ut till två brödkakor på bakplåtsklädd plåt. Strö riven ost ovanpå.
Grädda i ugnen på 250 grader i ca 12-15 minuter.
Låt svalna lite, men ät dom helst nybakade! 

 

Tesse

Kommentarer
Postat av: Mor-Mia

Vad gott det lät med ostscones!



Jag tror säkert att det blir gott om du byter ut ädelosten mot ngt annat i min fläskytterfilégryta!

2011-02-07 @ 11:13:47
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Mums så gott!

2011-02-08 @ 07:21:03
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0