Bröd med oregano och flingsalt

Eftersom jag fick en KitchenAid i julklapp så kände jag mej tvungen att prova baka bröd. Jag är ingen storbakare av just bröd, men detta kommer jag garanterat baka fler gånger! Detta receptet hittade jag i tidningen Hembakat, men jag justerade receptet lite efter vad jag hade hemma, så här kommer mitt brödrecept!



Bröd med flingsalt och oregano

5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk socker
11-13 dl vetemjöl
Hackade soltorkade tomater
Flingsalt och oregano

Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke, och tillsätt vattnet. Låt jästen smälta.
Tillsätt salt, socker, soltorkade tomater, och så mycket mjöl att det blir en lättarbetad deg.
Knåda degen i ett par minuter så den blir blank och smidig. Strö över lite mjöl, och låt jäsa till dubbel storlek i ca 45 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och baka ut till valfria bröd. Till exempel baguette, brytbröd, bullar fläta eller brödpinnar. (jag gjorde ett stort bröd och ca 7-8 bullar). 
Låt bröden jäsa i ytterligare 30 minuter på en plåt klädd med bakplåtspapper. 
Pensla bröden med vatten, och stör över flingsalt och oregano.
Grädda i ugnen i ca 10-15 minuter i 225 grader, beroende på vad du bakat för något.

  


Om du är osäker på om brödet är färdigt så kan du mäta innertemperaturen med en digital termometer. Det bör vara 94-97 grader. 
  
♥ Tesse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0