Choklad- och kolatårta

Mammas sambo fyllde år, och jag fick på min lott att fixa efterrätten. Den här tårtan ser kanske inte så mycket ut för världen, men herregud så god den var! Jag serverade bara med grädde, men det går nog bra med glass eller så också. Den var precis lika god dagen efter!

Choklad och kolatårta

Ingredienser:
KAKA:
- 200g smör
- 3 dl socker
- 2 ägg
- 2 dl vetemjöl
- 1 tsk bakpulver
- 4 tsk vaniljsocker
- 1 dl kakao

KOLAKRÄM:
- 3 dl socker
- 3 msk sirap
- 50 g mörkchoklad
- 150g smör/margarin
- 3 dl grädde

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält smör i en kastrull. Rör ner socker och ägg i kastrullen.
  • Blanda samman vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Rör ner i smeten och blanda väl.
  • Häll smeten i en smord och bröad form (24cm) och grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 min. Låt svalna.


    KOLAKRÄM:

  • Blanda alla ingredienser utom smöret, i en hög kastrull.
  • Koka långsamt på mellanvärme (jag hade den på 4an, jag har 9 olika) tills den tjocknat ordentligt, ca 30-40 min.
  • Rör ner smöret och låt svalna.
  • Häll över kolakrämen. Låt stelna.


     
    ♥ Tesse

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0