Kryddiga köttfärspiroger

Tänkte fylla frysen med lite lätta "mellanmål" eftersom det inte blir att jag äter så bra med en liten dotter som vill ha uppmärksamhet. Plus att det är bra för karln att kunna ta med till jobbet!
Denna gången fuskar jag lite med färdig pizzadeg-mix.

Kryddiga köttfärspiroger

500 g blandfärs
1 påse tacokrydda
1 pkt scones- och pizzamix
150 g riven ost
ägg
sesamfrön eller oregano

Bryn färsen i lite smör. Krydda med tacoblandningen, och späd ut med lite vatten enligt angivning på påsen. Gör en deg av 1 paket pizzamix, gör såklart som det står på det paketet också.
Dela degen i cirka 16 bitar. Kavla ut till rundlar. Fördela köttfärsen och riven ost på rundlarna.
Vik över degen till "halvmåneform", och tryck ihop kanterna.
Pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön eller oregano.
Grädda på andra falsen nerifrån i ungen på 225 ° ca 10-15 minuter, tills pirogerna fått färg.

   
 


Update
Jag fick inte ut 16 piroger, utan 8. Hade jag gjort 16 hade dom blivit pyttepyttesmå. Degen kändes ganska så bräcklig, svårt att få ihop dom utan att degen gick sönder. Fast riktigt goda var dom i alla fall!

♥ Tesse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0