Lax i ugn

Jag snubblade över ett laxrecept på en av mina favoritbloggar http://www.bloggfamiljen.se/?blog=matplatsen, som jag ju tvunget måste prova. Resultatet blev supergott! Jag gjorde en romsås till, men den hade inte behövts, det räckte gott och väl med såsen som laxen låg i.



Victorias lalalalalax

En bit hel lax, helst färsk
salt och fiskkrydda

3 dl grädde (jag tog matlagningsgrädde)
1 pressad solovitlök
3-4 msk vitt matlagningsvin
salt och fiskkrydda

Lägg laxen i en ugnsform. Blanda ihop ingredienserna till såsen, och häll på fisken.
In i ugnen med den i 15-30 minuter, på ca 150 grader.
Servera med kokt potatis, romsås och en god sallad.

Så enkelt, så otroligt gott!

 

Tesse

Kommentarer
Postat av: Nero

Jag brukar göra lax (och ibland slänger jag i lite räkor om jag känner min generös) till min karl med matgrädde, vitlök, citron, salt, peppar och sweet chili sås.

Blir mumma (jag har qournfileér och ärtor istället för fisk till mig). Hittade receptet på tillförlitliga matklubben.

2011-01-31 @ 19:39:17
URL: http://www.neroanima.com
Postat av: En helt vanlig Isabell

Härligt, du gillar likadana tävlingar som mig ;-) Men å kan jag redan nu berätta att om 2 veckor kommer det en där man kan vinna köksprylar ;-)

2011-02-01 @ 20:26:32
URL: http://bellybus.blogg.se/
Postat av: Jannika mamma till Jillian

Hej hej! Kul med en ny som kommenterar!:)



Jag gör vissa puréer själv, de "lätta" eller vad man säger. Men egentligen är det hur lätt som helst att göra ALLA puréer själv!



Du lägger de du ska göra pure av i blöt eller kokar så det blir mjukt, säg potatis, morot, broccoli, ja whatever! Om du ska göra en "mat" puré och itne frukt så kokar man oftast ingridienserna också. Det är tydligen inte så bra att steka bebismat! Så koka kykling, kött, fisk, ja du fattar. Sen mixar man de bara till önskad konsistens! Man kan ha kvar lite av kokvattnet i när man mixar så blir det lite krämigare.. Sen när barnet är äldre kan man börja ha i örtkryddor osv..Jag gör bara frukt och grönsakspureer själv. "bara" en grej att koka liksom:P



Jag har bara lagt pureerna i en iskubsform och ställt i frysen. inte svårare än så:) sen har jag tagit ut puréerna och lagt dem i en låta för framtida bruk;)

2011-02-02 @ 08:25:12
URL: http://jannikassmulor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0