Oboy-muffins med frosting

Jag fick en liten beställning av min mamma, hon ville ha nåt gott med sej till fikan på jobbet. Sagt och gjort, jag drog igång bakverkstaden! Grunden är enkla oboy-muffins, som går att variera i all oändlighet.

Oboy-muffins

2 ägg
1 ½ dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
5 msk oboypulver

Vispa ägg och socker pösigt. Smält, och tillsätt smöret. Häll i mjölken.
Blanda mjöl, bakpulver och oboypulver, och blanda ner i smeten.
Fördela i fina formar.
Bakas i ugn ca 10-15 minuter i 225 °
På en sats blir det ungefär 12-15 muffins

Frostingen

Ca 200 g philadelphia
Ca 100 g smör
2-3 dl florsocker

Blanda allting med elvisp och blanda i valfri smaksättning om du vill.

 
 

Denna gången hade jag två olika frostingar. Den bruna är vanlig creme cheesefrosting med nutellarippel, och den gula är bananfrosting, smaksatt med bananessens från Borgeby Kryddgård, och färgad med gul karamellfärg.

Tesse

Kommentarer
Postat av: Suzana

Verkligen perfekt när man vill göra något snabbt och gott, ser också väldigt fint ut. Tack för tipset!/Suzana

2011-01-28 @ 16:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0