Supersega chokladsnitt

Idag hade vi fikagäster, som inspirerade mej att baka småkakor. Småkakor är nåt jag aldrig försökt mej på innan, men idag fick jag tummarna loss. Jag gjorde en egen variant på gamla klassikerna Sega chokladsnitt.
Här kommer min tolkning:




Ca 50 st, beroende på storlek

Tesses supersega daimsnitt

200 gram smör
5 dl vetemjöl
2 dl socker
5 msk daim-oboy
4 msk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Vispat ägg, pärlsocker och cappuccinopärlor till dekoration

Sätt ungen på 175 grader.
Tärna smöret, och blanda ihop de torra ingredienserna innan du rör ner dom i smöret. Tillsätt sirapen.
Knåda ihop till en deg. Dela i fyra-fem delar och rulla ut till längder. Platta till dom lite och pensla med ägget. Strö över pärlsocker, och eventuellt cappuccinopärlorna.
In i ugnen med längderna, ca 10-15 minuter. Skär i smala ”remsor” innan det svalnat för mycket. Låt sen svalna helt på galler.

Jag tyckte mina blev lite i segaste laget, så jag slängde in dom i ugnen en runda till, men dom trivdes tydligen med sin seghet, så dom ville inte ändra på sej.
Dock är dom väääldigt goda, speciellt till ett glas iskall mjölk!  

Tesse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0