Grannens goda biskvier

Mamma fyller år, och bad mej göra nåt gott som hon kunde ta med till jobb. Samtidigt fick jag ett recept på biskvier som hon fått av vår granne sen förr, Susanne. Det kändes som en pik, så jag fick snällt ställa upp och baka. För det är jag ju så lessen över att få göra.. Haha!
Dock blev det aldrig att hon tog med dom till jobb, dom råkade visst bli uppätna innan dess.. :)

Biskvierna var roliga att göra, men tog riktigt lång tid, längre än vad jag trodde. Dessutom räckte smörkrämen bara till hälften, så jag fick improvisera lite, och gjorde en annan smörkräm också.
Jag bjuder er såklart på båda recepten!
Jag följde inte receptet riktigt, utan fick lite bra tips av konditor-pappa, så jag skriver hur jag gjorde inom parantes.



Sannes biskvier     40-45 st (jag fick 43 st)

Biskvibotten

400 g riven mandelmassa (jag rev inte, skar bara i mindre bitar)
2 1/2 dl socker
3 vispade äggvitor (jag förvispade inte, funkade lika bra)

Rör samman allting, och spritsa ut på en bakplåtspapperklädd plåt. Låt vila 30 minuter i rumstemperatur. Grädda sen i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 15 minuter.
(Jag gjorde mina bottnar ganska små, trodde jag.. Dom svällde, och blev normalstora i alla fall)



Kaffesmörkräm

300 g rumstempererat smör
2 1/2 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor
3 msk snabbkaffepulver, som blandas med 1 1/2 tsk hett vatten

Vispa ihop, och spritsa på bottnarna.
Jag ställde mina biskvier kallt, in i kylen eller frysen runt en halvtimme, så att smörkrämen stelnade lite.

Överdrag

225 g mörk marabou, smält
30 g kokosfett (det skippade jag)
Cappuccinopärlor (från Borgeby Kryddgård)

Doppa dom kalla biskvierna i chokladen, dekorera om du vill, och ställ kallt.



Improviserad smultronsmörkräm

200 g rumstempererat smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
2 tsk smultronessens (från Borgeby Kryddgård)
ett par droppar röd karamellfärg

Vispa ihop, och spritsa på bottnarna.



Topping

200 g vit choklad, smält
Röda dekorationspärlor (från Borgeby Kryddgård)



♥ Tesse

Kommentarer
Postat av: Anonym

O goa...de va dom...lika goa som Sannes..puss Mamma

2011-03-17 @ 20:37:42
Postat av: Joline

Jag tycker att du har en asgrym sida! Har du lust så slå även ett öga på min :).

2011-07-11 @ 07:20:21
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0