Banan- och chokladpaj

När mamma med man var på besök i helgen var jag ju såklart tvungen att prova nåt nytt till efterrätt.
Jag kom genast att tänka på ett recept jag sett hos Kardemummagumman 
http://kardemummagumman.se/



Så här är receptet;

Banan och chokladpaj

Pajdeg
125 g kallt smör
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
100 g mörk choklad

Fyllning
4 bananer (jag tog fem bananer)
2 msk smör
2 msk brun farin

Gör såhär:

Skär smöret i bitar.
Tillsätt socker & vetemjöl.
Arbeta till en smulig deg.
Blanda i havregrynen.
Lägg hälften av smuldegen i en pajform (24cm)
Förgrädda i 10 min på 200 grader.
Skala & skär bananerna först i hälften & sedan på längden.
Stek dem hastigt i smör & farin på båda sidor så de blir lite karamelliserade.
Lägg bananerna i formen.
Hacka chokladen & blanda med resten av smuldegen.
Strö smuldegen över bananerna & grädda i ugn 10-15 min.
Servera med ex vaniljglass!

 
 


Gästerna och sambon gillade pajen, men jag blev ganska så besviken. Jag fullkomligt älskar varma bananer, men dom här smakade inte mycket, och det blev torrt och trist av smuldegen. Chokladen smälte inte heller, som jag trodde, det blev mest klumpar.
Sambon tyckte dock att den här kunde jag minsann göra fler gånger :)

♥ Tesse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0